Muuuuuuuuuuuuuunksjön i mitt hjääääääärta

... Låt mig besjunga dig nu?

Bästa sjön i Jönköpings län? Troligen. Antagligen den mest underskattade också. Ikväll fick jag tacksamt nog låna Manges nyförvärv, den 3.10 långa tvålkoppen som ska invigas på riktigt i morgon. Efter lite pill med att hitta ett öskar (en hink från bilen) och en panikräddning av min Nikon D40 så var jag på väg ut i viken där Tabergsån rinner ut. Ett litet delta med mängder av vass, näckrosor, kräftburar, cyklar och en sinnessjuk mängd smågäddor. Första timmen spenderade jag i floder av svett då jag beslöt mig för att prova flytoverallen, dum jävla idé. Hasade ner den till höfterna så den hängde på skärpet, och då funkade det bättre.

Det cirkulerade ett par båtar i viken utanför, men det var absolut ingen trängsel. Softade med fisket en stund och njöt av sensommarvärmen, kan vara sista laddningen med riktig värme vi får nu, så man får passa på när det väl bjuds till. Stod och dängde lite småjigg mot en vasskant, lyfte ankaret och fortsatte runt på andra sidan, sökte gäddan dumt nog när jag vet att det alltid funkar lika bra att bara stå still och vänta på att dom kommer till en istället. På andra sidan utloppet hittade jag ett par stycken tätt intill näckrosorna, och fick prickskjuta med 10-grams jiggen i gluggarna av bältet som löpte ut. Ett par kast senare fastnar jag i ett rep som ligger i ytan och släpar, så jag drar in repet till båtkanten och krokar av det, ser med en gång att det är ett gäng kräftburar som någon lagt ut. Lägger tillbaka skiten i vattnet och ska verkligen komma ihåg att ringa Sportfiskeföreningen som förvaltar kräftfisket i sjön i morgon.

Några smågäddor senare får det vara nog, måste samla kraft till morgondagen. Totalt blev resultatet 6 gäddor på 2½ timmes fiske, helt ok. En var kanske i närheten av 3-kilosstrecket, svårt att avgöra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0