Några små turer med boysen

Var ute ett par gånger förra veckan tillsammans med pöjkera från ELDG, första rundan spenderades på en jävligt ilsk Munksjön, där vi inledde årets sena gäddsäsong med lite jerkbait, trolling och generellt spinnfiske. Det blåste bortåt 8-10 sekundmeter, och det var absolut inget angenämt väder. Två lager underställ + överdragskläder gjorde ingen som helst skillnad i snålblåsten, och som vanligt blir man plågsamt medveten om hur löjligt obekvämt det är med så mycket kläder på kroppen, för att inte tala om hur farligt det hade varit att drutta i plurret. Jag hade sjunkit som en sten, fort som fan, så nu är det en flytoverall som gäller.


Det blåser...

Vi drog ut med båten från södra viken, nere vid Max, och la oss vid vassen där Tabergsån rinner ut. Jag krokade på en gädda rätt omgående på en flytande Slider 12 TT, som alltid funkar i Munksjön, men sen blev det väldigt väldigt tyst. Vi trollade i otroligt sakta mak i motvind upp till bron ungefär, där vi kastade av "Teliaviken", helt utan resultat, och drev sedan söderut med hjälp av vinden.



När vi kommit ner i södra änden insåg vi att ett par linor hade korsats, och tänkte inte mer på det utan började veva upp. Tre pers i båten, tre linor ute, tre beten som hade tvinnats -något så in i helvete- att det såg ut som om vi skulle behöva bli av med sådär 30 meter lina var. Efter 20 minuter tröttnade Mange och lät linan smaka kniv så var han borta ur trasslet. Fem-tio minuter senare lackade jag på skiten och snittade hej vilt, men Martin gav sig inte riktigt... Till slut erkände han att han inte pallade heller och kapade sin lina, och fisket kunde återupptas. Under tiden Martin och jag bråkade med våra linor skrek Mange till, och jag såg spötoppen böjas rejält i ett tokhugg utan like, tyvärr slaknade linan lika fort, och det var ungefär då jag började såga med kniven i linan... Ett par utkast senare small det till i mina jerkprylar, men även denna gång hann gäddan kliva av.. Sjukt störande. Tyvärr var det dom sista två kontakterna, och vi gav oss framåt 3-tiden.

Såhär nöjd var martin efter denna dag:



Några dagar senare bestämde vi oss för ett lugnt avslappnat kvällsfiske vid Munksjön igen, denna gången stod bottenmete på schemat och vi satte oss vid Teliaviken återigen. Ett feederspö och ett spö med betesfisk ute. Tystnaden var total. Inte ett liv i sjön, knappt ett pill. Jag landade pinsamma två mörtar och det var typ det som hände på hela kvällen.


Fin kväll


Och mange spenderade sin tid bakom linsen.


Kommentarer
Postat av: Anony(mouse)

Vem är han den snygge längst ner på bilderna??? Ge mig hans mail... snäääällla! ;) xoxoxo

2009-09-18 @ 14:55:32
URL: http://www.sugenpaenriktigfiskare.nu
Postat av: Magnus

Oh, du har verkligen fångat känslan på sjön där. Helvete vilket asaväder det var! martin får faktiskt skylla sig själv att han inte gav sig med trasslet. Kapa och börja om på nytt! En regel helt enkelt!

Btw: Peter, försöker du luras med den där första kommentaren?

2009-09-18 @ 14:57:36
URL: http://promisedland.blogg.se/
Postat av: Peter Sjölander

Bra försök Musmannen... ;)

2009-09-18 @ 16:59:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0